Olen aina rakastanut kirjoja, kirjastoja ja lukemista. Ikävuosina 5 - 15 luin käytännössä kaiken minkä käsiini sain, mutta sen jälkeen tahti on hiukan hidastunut. Nykyään katselen enemmän televisiota ja lukeminen on muutenkin aika kausiluontoista. Sekin ehkä vaikuttaa, että tällä hetkellä asun suhteellisen kaukana kotikaupunkini kirjastosta.

Viime vuoden aikana tutustuin jälleen muutamiin minulle ennestään tuntemattomiin kirjailijoihin. Monesti kirjastossa käydessäni minun on vaikea löytää mitään kiinnostavaa. Silloin tällöin pyydänkin miestäni käymään kirjastossa, ja tuomaan minulle kassillisen ihan sattumanvaraisesti valittuja romaaneja. Oma ennakkoluuloni on usein esteenä uusien tuttavuuksien löytymiselle, mutta kun kirjat tuodaan eteeni, niin enhän minä voi muuta tehdä kuin lukea ne.

Yksi uusista kirjailijalöydöksistä oli Anne Tyler. Ensimmäiseksi luin hänen kirjoistaan muistaakseni Hengitysharjoituksia. Olen huono muistamaan kirjojen nimiä, mutta luulisin että se oli juuri tuo. Ihastuin Tylerin kuvaukseen ihmiselämästä, arkisista asioista, surusta ja juhlasta. Luin pian sen jälkeen myös kirjat Pyhimys sattuman oikusta, Päivällinen koti-ikävän ravintolassa, Aikaa sitten aikuisina ja Oikukas planeetta. Muutama on vielä lukematta, mutta en ole onnistunut saamaan niitä käsiini. Onpahan jotain mitä odottaa...

Suosittelen Anne Tylerin kirjoja sinulle jos:

  1. inhoat kirjoja joissa kuvataan tarkasti päähenkilön (kaunista) ulkonäköä, (muodikkaita) vaatteita sekä muita ulkoisia/turhia asioita
  2. olet pitänyt myös esim. Maeve Binchyn, Judith Lennoxin ja Rosamunde Pilcherin (<-- uudemmista) kirjoista